Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více zjistíte zde .

Home   >   LITOMĚŘICKO   >   Zefýr se vrací

Zefýr se vrací

Atelier Franzis Wussin zve na galakoncert italského souboru BAROCCO EUROPEO, který se uskuteční 21. 7. 2017 ve 20.17 hod na zámku v Ploskovicích. Akce je součástí slavnostního večera nazvaného GIARDINO BOEMO.

DatumKdy: 21.7.2017 ČasČas: 20:17 MístoKde: Ploskovice

Informace

Italský hudební soubor BAROCCO EUROPEO, specializující se na starou hudbu, připomene svým koncertním programem nazvaným ZEFIRO TORNA / Zefýr se vrací / 450leté výročí narození hudebního génia Claudia Monteverdiho, jedné z nejvýznamnějších postav hudební historie. Vstupenky na akci je možné zajistit v předstihu buď v pokladně přímo na zámku v Ploskovicích, v sítích obvyklých předprodejců či na stránkách www.wussin.cz. Kapacita koncertního sálu je omezena.

Překrásné prostory Státního zámku v Ploskovicích rozezvučí 21. července 2017, ve 20.17 hodin, svým hudebním projektem ZEFIRO TORNA (Zefýr se vrací), italský soubor BAROCCO EUROPEO. Projekt, který vznikl ve spolupráci s Italským kulturním institutem v Praze a pražským festivalem Opera Barocca připomene a oslaví 450leté výročí narození geniálního hudebního skladatele Claudia MONTEVERDIHO.

Claudio Zuan Antonio MONTEVERDI (1567-1643) cremonský rodák, italský hudební skladatel (též kapelník, violista a zpěvák) pozdní renesance svými hudebními inovacemi významně přispěl ke zrodu barokního stylu a stal se jedním ze zakladatelů vrcholného hudebního žánru - opery.

V koncertním programu ZEFIRO TORNA, kterým členové souboru BAROCCO EUROPEO představí mnohostrannost MONTEVERDIHO díla v celé jeho nádheře a rozmanitosti: vokální, instrumentální a choreografické, zazní především madrigaly a operní arie z jeho vrcholných děl, které jsou věnovány pastorální tématice, tolik opěvované idylickou poezií antických básníků Teokrita či Vergilia, v novověku pak renesančními umělci např. Francesco Petrarcou či Jacopem Sannazarem…

Koncertní projekt ZEFIRO TORNA vznikl z podnětu DONATELLY BUSETTO hráčky na clavicemballo, hudební pedagožky a vedoucí souboru BAROCCO EUROPEO. Jeho hnací silou dva hudebníci s mezinárodním renomé: SARA MINGARDO a GIANLUCA CAPUANO, kteří jsou zodpovědní za výběr a přípravu sólových hlasů a madrigálního sboru. Spolu s nimi na projektu spolupracuje režisér MARCO BELUSSI a architekt ROSTISLAV MARIA MÜLLER, autor scénických kostýmů.

CENACOLO MUSICALE

Soubor staré hudby CENACOLO MUSICALE, historický předchůdcem společnosti BAROCCO EUROPEO, vznikl z podnětu Donatelly Busetto a ze spolupráce několika hudebníků a muzikologů, které spojuje odborné vzdělání, koncertní činnost a zájem o barokní hudbu. Repertoár souboru zahrnuje instrumentální hudbu, duchovní i světské kantáty autorů 17. a 18. století i díla autorů pozdního baroka a raného klasicismu. Programy souboru jsou členěny podle specifických temat: prezentace výjimečných autorů, prohloubení forem a žánrů, srovnávání stylů více autorů, nalézání partitur napsaných k významným sociálním nebo náboženským příležitostem daného období. V poslední době je badatelská činnost souboru zaměřena na kompozice pro hlas, basso continuo a smyčce Stradelly, Benedetta Marcella, Lottiho a Steffaniho, přičemž zvláštní pozornost je věnována autorům benátské oblasti. Sestava souboru, která je variabilní podle předváděného repertoáru, obsahuje sólový hlas s basso continuo, duety pro soprán a alt s houslemi a basso continuo, sólový hlas a smyčcový kvartet a basso continuo, cembalové duo, sólový nástroj a smyčce, či vokální kvintet. Soubor koncertuje v Itálii i zahraničí na prestižních festivalech, (např. festival Dimanche Musique (Corpataux – Fribourg), Festival Anton Lucio Vivaldi (Terst), Festival Parco in Musica (Terni), Festival Barocco (Viterbo), Festival Barokko (Trento), Festival Cusiano di Musica Antica (Lago d ́Orta)). Aktuální nahrávkou je např. CD „Se con stille frequenti“ natočené pro label ARCANA hudebního vydavatelství OUTHERE představující repertoár benátských komorních duetů, které nazpívala Sara Mingardo s několika nekrásnějšími hlasy souboru Cenacolo Musicale.

SARA MINGARDO

Sara Mingardo patří mezi vzácné autentické altové hlasy současné hudební scény. Je pravidelným hostem nejvýznamnějších italských a mezinárodních hudebních institucí. Trvale spolupracuje s významnými dirigenty, jakými jsou Claudio Abbado, Ivor Bolton, Riccardo Chailly, Myung Whun-Chung, Sir Colin Davis, John Eliot Gardiner, Emmanuelle Haïm, Marc Minkowski, Riccardo Muti, Roger Norrington, Trevor Pinnock, Maurizio Pollini, Christophe Rousset, Jordi Savall, Peter Schreier nebo Jeffrey Tate, a s nejvýznamnějšími mezinárodními orchestry, mezi které se řadí Berlínští filharmonikové, Londýnský symfonický orchestr, Bostonský symfonický orchestr, Francouzský národní orchestr, Les Musiciens du Louvre, Monteverdi Choir & Orchestra, Les Talent Lyriques, Academia Montis Regalis. Neméně významná je její spolupráce s Rinaldem Alessandrinim a souborem Concerto Italiano, se kterými vystupovala v nejvýznamnějších italských a zahraničních divadlech. Na svém repertoáru má díla Glucka, Monteverdiho. Händela, Vivaldiho, Rossiniho, Verdiho, Cavalliho, Mozarta, Donizettiho, Schumanna a Berlioze. Na repertoáru jejích častých koncertních vystoupení jsou skladby Bacha, Beethovena, Brahmse, Dvořáka, Mahlera, Pergolesiho a Respighiho.

GIANLUCA CAPUANO

Dirigent narozený ve v Miláně, kde na tamní konzervatoři získal diplom v oboru varhany, skladba a dirigování orchestru. Hlubší znalosti o interpretaci staré hudby si osvojil v Corso Superiore sperimentale di Direzione di Coro (Vyšší experimentální kurz dirigování sboru) a na škole Scuola Civica v Miláně, kde se věnoval problémům notových soustav, studiu pramenů a interpretační praxi hudby minulých staletí. Jako dirigent, varhaník a hráč continua působí po celé Evropě, ve Spojených Státech, Rusku a Japonsku. Spolupracuje s mnoha umělci, mezi které se řadí Michael Chance, Emma Kirkby, Cecilia Bartoli, Max Cencic, Philippe Jarousski, Diego Fasolis, Lorenzo a Vittorio Ghielmi. Jako varhaník působí v bazilice San Simpliciano v Miláně. V roce 2006 založil vokální a instrumentální skupinu Il canto di Orfeo (Zpěv Orfeův), se kterou se s kritickým přístupem věnuje vrcholným dílům evropského hudebního baroka. Zároveň spolupracuje s některými z nejlepších odborníků na historické nástroje a sleduje také nejnovější muzikologické výzkumy. Jako dirigent se účastnil několika nejvýznamnějších evropských přehlídek staré hudby a v roce 2003 vydal pro hudební časopis Amadeus CD věnované postavě Giacoma Carissimiho. Spolupracuje s orchestrem I Barocchisti e se souborem Concerto Köln. Se skupinou Il canto di Orfeo se podílel na různých produkcích současné opery v divadle Teatro alla Scala a v opeře v Lionu. Řídil sbor rozhlasu Radio Svizzera Italiana v opeře Norma s Cecilií Bartoli na festivalu v Salcburku. K hudebním studiím si Gianluca Capuano přibral ještě klasická studia: získal doktorský titul v oboru teoretická filozofie na Státní univerzitě v Miláně, věnuje se výzkumu problémů hudební estetiky. V listopadu 2002 publikoval v nakladatelství Jaca Book esej „I segni della voce infinita“ (Znaky nekonečného hlasu), ve kterém zkoumá z filozofického hlediska vztah mezi hudbou a písmem.

MARCO BELLUSSI

Více než dvacet let působí jako režisér v Itálii a v zahraničí. Jeho repertoár se opírá hlavně o hudební divadlo a zahrnuje díla Monteverdiho (Orfeo, Il combattimento di Tancredi e Clorinda /Souboj Tankrediho a Klorindy, Il ballo delle ingrate), Purcelliho (Dido and Aeneas), Händela a Vivaldiho (Tamerlano, La fida ninfa), Mozarta, Rossiniho, Strausse, Wolf-Ferrariho, Hanse Krásy. Je autorem několika absolutních premiérových uvedení antických děl v moderním době (Maierova Atalanta fugiens /Prchající Atalanta/, Scarlattiho Zamberlucco či Hassovo dílo Marcus Antonius a Kleopatra). Od roku 2010 se věnuje také současné opeře a spolupracuje s konzervatoří v Benátkách a s Biennale Musica. Realizoval inscenace pro divadlo Teatro La Fenice a Teatro Goldoni v Benátkách, pro Biennale Musica, pro Teatro Olimpico ve Vicenze, Teatro Comunale v Trevisu, Teatro Comunale ve Ferraře, Teatro Gentile ve Fabrianu, Teatro Stabile dell ́Umbria, Teatro Rendano v Cosenzi a v zahraničí v Teatro Principal ve Vitorii, Teatro Principal v Saragoze, Teatro Principal v Zamoře, Teatro Isabel la catolica v Granadě, Auditorium v Tübingenu, Palais del Beaux Arts v Bruselu, JPAS Theatre v New Orleans. Spolupracoval s významnými umělci, jakými jsou Renè Clemencis, Sergio Balestracci, Roberto Aronica, Gail Gilmore, Denia Mazzola Gavazzeni, Katia Ricciarelli, Antonio Salvadori, Enzo Dara, Marina De Liso, Francesco Anile, Luca Dall ́Amico, Abramo Rosalen. Spolupracoval také s významnými osobnostmi kultury, mezi nimiž figurují Piergiorgio Odifreddi a Nuria Nono Shomberg, a s herečkami Barbarou Eforo a Ottavií Piccolo. Státní rozhlas a televize RAI věnovala jeho režisérské činnosti tři speciální pořady. Od roku 2010 spolupracuje s vydavatelstvím Gruppo Editoriale Viator (Milán), pro které připravil mnoho publikací. Je ředitelem ediční řady Viator Musicale. Od roku 2015 je uměleckým vedoucím společnosti Circolo della Lirica v Padově.

Akce se koná za laskavé podpory:
Italského kulturního institutu v Praze, Obce Ploskovice, Města Litoměřice, Národního památkového ústavu, Ústeckého kraje, Biskupství Litoměřického a Destinační agentury České středohoří

Partneři:
Opera Barocca

Adresa

info@wussin.cz
telefon: 739 477 063
Zámek Ploskovice,
Ploskovice 1, 411 42 Ploskovice,
www.wussin.cz, www.zamek-ploskovice.cz

Plánovač trasy

Start trasy
Cíl trasy

MAPA - Zefýr se vrací